Alumínium rögzítő rúd Wistra
br. 44 679 Ft
br. 36 946 Ft







- speciális sínbe illeszthető alumínium teherhatároló rúd 2220-2510mm-es lökethosszal
- Terhelhetőség: 800daN
Rakományrögzítés teherhatárolóval
Teherhatárolós rögzítés esetén a rakományt szorosan egymás mellé helyezzük - jellemzően a raktér homlokfalához -, és a szabad felületek lehatárolásával megakadályozzuk, hogy bármely irányba el tudjon mozdulni. Ezt a hatást jellemzően teherhatároló rudakkal érhetjük el, de van példa spaniferes megoldásra is.






Számítások, erőhatások
Terhelhetőség - BC
A határoló rudak terhelhetőségét a BC (Blocking Capacity) értékkel jellemezzük. Ez az érték mondja meg azt a maximális erőhatást, aminek rögzített állapotban még elmozdulás nélkül ellen tud állni az eszköz. Mivel a határoló eszköz csak a rakomány elmozdulását hivatott megakadályozni, ezért a nehezebb terhek rögzítésére is tökéletesen használható. A pontos értékek meghatározásához azonban számolnunk kell.
Gyorsulási együttható - c
A szállító jármű mozog (gyorsít, lassít, kanyarodik stb...). Ennek megfelelően a rakományt különböző irányba ható erőhatások érik. Közúti járművek esetén a VDI 2700 irányelvsorozatban találhatók meg azokat az értékek, amelyekre rögzítés során tervezni kell. A mozgás iránya fontos, hiszen fékezéssel mindig gyorsabb sebességváltozást tudunk elérni, mint gyorsítással, ezért a számítás során nem mindegy, hogy a rakományt elölről vagy hátulról biztosítjuk.



A rakomány súlya (Fz) és a gyorsulási együttható (c) segítségével az alábbi képlettel számolható ki a jármű mozgása következtében a rakományra ható erő (F):
Súrlódási tényező - μ
A rakomány elmozdulása során a rakomány alja és a raktér padlózata között súrlódási erőhatás lép fel, mely a rakományra ható erőt csökkenti. Minél nagyobb a tapadás a teher és a padló között, annál nehezebben fog elmozdulni, és annál kisebb erőt fog kifejteni a határoló eszközre.
A súrlódási erőhatás (Ff) a rakomány súlyából (Fz) és a súrlódási tényezőből (μ) határozható meg.
érintkező felületek | Súrlódási tényező - μ | |
---|---|---|
vágott fa | fa rétegelt lemez | 0,45 |
vágott fa | bordázott alumínium | 0,4 |
vágott fa | fólia | 0,3 |
vágott fa | rozsdamentes lemez | 0,3 |
gyalult fa | fa rétegelt lemez | 0,3 |
gyalult fa | bordázott alumínium | 0,25 |
gyalult fa | rozsdamentes lemez | 0,2 |
műanyag raklap | fa rétegelt lemez | 0,2 |
műanyag raklap | bordázott alumínium | 0,15 |
műanyag raklap | rozsdamentes lemez | 0,15 |
acél kaloda | fa rétegelt lemez | 0,45 |
acél kaloda | bordázott alumínium | 0,3 |
acél kaloda | rozsdamentes lemez | 0,2 |
durva beton | vágott fa | 0,7 |
sima beton | vágott fa | 0,55 |
csúszásgátló gumilap | 0,6 |
Számítás
A szükséges határoló erő (FB) nagyságát a mozgás következtében a rakományra kifejtett erő (F) és a súrlódási erőhatás (Ff) különbözete adja.
Példa
Tételezzük fel, hogy 2 db - egyenként 1200 daN (1200 kg) súlyú - raklapot szállítunk a raktér homlokfalához helyezve. A padlózat csúszásmentesített nyír rétegelt lemez, a raklapok fából készültek. 400 daN terhelhetőségű vízszintes rögzítő rúdjaink vannak. Legfeljebb 2 határolót tudunk elhelyezni egymás fölé a raklapok biztosítására. Hány határoló rúdra van szükségünk? Meg tudjuk-e oldani a teherhatárolást szabályosan?
Ismerjük Fz-t, ami 2x1200=2400 daN. Az EN12192-1 alapján a hátsó irányba ható gyorsulási együttható (c) értéke 0,5, míg a táblázatból kiolvasható a gyalult fa és fa rétegelt lemez felületek közötti súrlódási tényező (μ), melynek értéke 0,3. Az eredeti képletünk:
Ajánlott termékek

Alumínium rögzítő rúd oldalfalra
LK8512
14 808 Ft + Áfa / db
br. 18 806 Ft
alumínium, 2400-2700mm

Rakományrögzítő gerenda 2310-2590 alu
LK8302
36 136 Ft + Áfa / db
br. 45 893 Ft
alumínium, 2310-2590mm

Rakományrögzítő gerenda 2310-2590 acél
LK8312
12 364 Ft + Áfa / db
br. 15 702 Ft
acél, 2310-2590mm